מה זה אזור נחיתה ולמה ארגונים רבים החלו להשתמש בו?
ארגוני אנטרפרייז ומשרדים ממשלתיים שרוצים להתקדם לענן ציבורי נדרשים לעמוד ברגולציות ובתקנות שמסבכות את המעבר. גישת אזורי הנחיתה מפשטת את המעבר הזה ומקלה על הארגונים והאזרחים כאחד
מאת עידו ופנר סמנכ"ל למדינות מזרח אירופה ומדינות הים התיכון, Kyndryl
בעולם המתפתח של הטרנספורמציה הדיגיטלית המושג "אזור נחיתה" (Landing Zone) הפך לתשתית קריטית עבור ארגונים רבים, אך במיוחד עבור משרדים ממשלתיים וארגוני אנטרפרייז שמחפשים לחדש את התשתיות ה-IT שלהם ולעבור לענן הציבורי בצורה יעילה ובטוחה.
אזור נחיתה מספק תשתית לפי ה-Best Practice של ספקיות הענן הגדולות להקמה של סביבה בענן שבנויה להכיל כמה סביבות במהירות על ידי אוטומציה, כלומר כל סביבה יורשת את המדיניות, האבטחה, ההקשחות ועוד של קודמתה ואין צורך בהגדרה מחדש. כך, בנייה של סביבת נחיתה מסייעת לארגון לעבוד בסטנדרטים אבטחתיים גבוהים, הכוללים ארכיטקטורת ניהול חשבונות, מבנה רשת, ניהול זהויות, הרשאות משתמשים, אבטחת מידע, משאבי ענן ותיוג.
אז מהו אזור נחיתה, מהם מרכיביו ומדוע חברות אנטרפרייז גדולות ומשרדים ממשלתיים מאמצים את הגישה הזו יותר ויותר בימים אלו?
מה זה אזור נחיתה?
בניית אזורי נחיתה מתאימה במיוחד לארגונים גדולים – פרטיים או ציבוריים – שמעוניינים לעבור לענן הציבורי. ארגונים קטנים יותר לרוב נמנעים לבנות אזור נחיתה מהסיבות הבאות: מחסור במומחי ענן יקרים שעולים לארגון לא מעט כסף, מורכבות – בנייה של אזור נחיתה לפעמים מורכב להקמה, ניהול ותחזוקה. ניהול – צריך לנהל הרבה יותר משאבים ושירותי ענן מתקדמים. בנוסף, עלויות – ניהול ותחזוקה של אזור נחיתה עולה לא מעט כסף לארגון ולכן ארגונים קטנים ימנעו מהקמת אזור נחיתה.
אזור נחיתה מהווה בעצם את תשתית הבסיס (Baseline) שממנה מתחילים את ההגירה לענן. מדובר למעשה בתשתית מאובטחת וניתנת להרחבה, המשמשת נקודת התחלה לפריסה ולניהול של משאבי ענן. היא כוללת מערכת של Best Practices של ספקיות הענן: הגדרות, מדיניות וכלי אוטומציה, שמטרתם להבטיח שהתשתית העננית תהיה מאובטחת, תואמת ותומכת במגוון עומסים. במילים פשוטות: אזור נחיתה מספק בסיס סטנדרטי שמפשט את תהליך האימוץ והניהול של הענן.
מרכיביו העיקריים של אזור נחיתה כוללים בדרך כלל:
- ארכיטקטורת רשת: הגדרות רשת מאובטחות וניתנות להרחבה, כולל עננים וירטואליים פרטיים (VPCs) רשתות משנה ובקרות גישה לרשת.
- ניהול זהויות וגישה (IAM): מדיניות ופרקטיקות לניהול גישת משתמשים והרשאות, כדי להבטיח שרק אנשים מורשים יוכלו לגשת לנתונים ולמשאבים שאותם אתם מקימים.
- בקרות אבטחה: שירותי אבטחה מבוססי ענן מתקדמים, מדיניות להגנה על נתונים ויישומים, כולל הצפנה, FW, מערכות גילוי פריצות וניהול פגיעות.
- מעקב ורישום: מנגנונים למעקב וניתוח ביצועי מערכת, פעילויות משתמשים ואירועי אבטחה.
- מסגרות תאימות: הנחיות וכלים להבטחת עמידה בסטנדרטים תעשייתיים ובדרישות רגולציה.
מדוע ארגונים רבים מאמצים אזורי נחיתה
מעבר ליתרונות (שעליהם לא נרחיב פה) במעבר לענן, משרדים רבים מתמודדים מאז הקורונה עם האצה במעבר לדיגיטל וצורך בפתרונות עבודה מרחוק. בניגוד לארגונים פרטיים, במגזר הציבורי מתמודדים עם אתגרים ייחודיים בכל הקשור לתשתית IT, ואזורי נחיתה מצליחים לתת להם מענה.
הגברת אבטחה ותאימות
אבטחה ותאימות הם קריטיים במגזר הפרטי והממשלתי. אזורי נחיתה מתוכננים עם בקרות אבטחה מובנות ומסגרות תאימות, כדי להבטיח שכל המשאבים הענניים יעמדו בסטנדרטים הרגולטוריים הנדרשים, ןבמקרה של משרדי ממשלה גם בהמלצות אבטחת מידע של גוף אבטחתי (למשל מערך הסייבר או מערך הדיגיטל). באמצעות אוטומציה של מדיניות אבטחה ומעקב רציף אחרי תאימות, אזורי נחיתה מסייעים למנוע פריצות אבטחה ומבטיחים שהנתונים הרגישים של הממשלה מוגנים.
סטנדרטיזציה ועקביות
גופים פרטיים מתנהלים בשיטות אבטחה וסטנדרטיזציה צורה קצת שונה מגופים ממשלתיים, הנדרשים לפעול לפי סטנדרטים הנקבעים על ידי גופם של אבטחת מידע ממשלתיים החלים לרוב על כלל משרדי הממשלה. אזור נחיתה מספק גישה סטנדרטית לתשתית עננית ומבטיח עקביות בכל הארגון. סטנדרטיזציה זו מפשטת את הניהול, מפחיתה את הסיכון לשגיאות בתצורה ומקדמת פרקטיקות מיטביות בין המחלקות.
הרחבה וגמישות
הפעילות השוטפת של ארגונים ומשרדי ממשלה יכולה להיות דינמית מאוד ודורשת יכולת להגדיל או להקטין משאבים בהתאם לביקוש. אזורי נחיתה של AWS ו-Google Cloud מתוכננים להיות ניתנים לצמצום והרחבה, מה שמאפשר לחברות אנטרפרייז ומשרדים ממשלתיים להתאים במהירות את התשתית העננית שלהם לצרכים המשתנים. גמישות זו חיונית למתן מענה לחירום, יישום תוכניות חדשות או ניהול תקופות שיא של שימוש.
יעילות כלכלית
המעבר לענן עם מסגרת אזור נחיתה מסייע לכלל הארגונים למקסם את הוצאות ה-IT שלהם. על ידי אוטומציה של ניהול משאבים ומתן נראות לדפוסי שימוש, אזורי נחיתה מאפשרים לגופים לזהות ולבטל חוסר יעילות.
שיפור שיתוף פעולה וחדשנות
אזור נחיתה מתוכנן היטב מעודד שיתוף פעולה בין מחלקות שונות או משרדי ממשלה שונים על ידי מתן סביבה עננית משותפת וסטנדרטית. גישה שיתופית זו מעודדת שיתוף נתונים ומשאבים ומקדמת חדשנות. גופים ממשלתיים יכולים לנצל כלים ושירותים מבוססי ענן לפיתוח פתרונות חדשים, שיפור מתן שירותים והגברת המעורבות עם האזרחים.
לפשט את אימוץ הענן
מורכבות ההגירה לענן יכולה להוות מחסום משמעותי עבור גופים ממשלתיים, ואזור נחיתה מפשט את התהליך על ידי מתן מפת דרכים ברורה וסביבה מתוכנתת מראש לאימוץ הענן. אלה ממזערים את הסיכון לשגיאות, מאיצים את ציר הזמן הכולל של ההגירה והכי חשוב אולי – מאפשר לגופים להתמקד במשימות הליבה שלהם במקום להיתקע במורכבויות טכניות.
עבור ארגוני ענק ומשרדים ממשלתיים המעבר לענן אינו פשוט כלל, אך הכרחי עבור האזרחים והלקוחות. העלייה בשימוש באזורי נחיתה מייצגת התקדמות משמעותית בדרך שבה הם ניגשים לאימוץ ולניהול ענן. באמצעות מתן בסיס מאובטח, סטנדרטי וניתן להרחבה, אזורי נחיתה מתמודדים עם האתגרים הייחודיים של המגזר הציבורי ומאפשרים לגופים לחדש את תשתיות ה-IT שלהם, להגביר את האבטחה ולספק שירותים טובים יותר לאזרחים. ככל שהטרנספורמציה הדיגיטלית ממשיכה להאיץ, האימוץ של אזורי נחיתה יהפוך ככל הנראה להיות נפוץ עוד יותר ויניע חדשנות ויעילות ברחבי הפעילות הממשלתית.